måndag 4 november 2013

Reflektion 4/11-13

Har haft en riktigt bra dag idag trots det bryska uppvaknandet i morse när jag kom till jobbet. Jag insåg att jag inte alls var förberedd för att ha förlängda handledningssamtal med mina elever. Innan lovet bjöd jag in föräldrarna att vara med, temat för de förlängda samtalen kretsar ju kring var de befinner sig just nu i kunskapsutvecklingen och huruvida vi lärare anser att de kommer att nå sina mål till nian. Något som är lättare att se ju närmare nian vi kommer men med t.ex. sexor och sjuor är det rätt svårt. Det är synd att det inte är fler föräldrar som kan ta sig tid att vara med. Under dagens fyra samtal var det bara en förälder med. Min känsla säger mig att det var fyra bra samtal, vi avhandlade både framtid och nuläge. Vi kunde diskutera strategier för skolarbetet där det behövdes och stresshantering för den som upplevde lite stress.

Känner mig nöjd och övertygad om att resterande samtal kommer bli minst lika bra.

Jag insåg också att jag inte alls hade planerat mer än att vi ska arbeta muntligt under en period nu. Då är det skönt att ha arbetat ett tag som lärare och ha några ess i rockärmen att ta till. Idag blev det poesi. Vi lyssnade på Emil Jensens fantastiska "Stressa inte, oroa dig inte", vi diskuterade innehållet, budskapet och sättet den framfördes på. Sedan fick de ta lite diktsamlingar, välja ut egna dikter och träna på att läsa högt på olika sätt. Det blev många insiktsfulla tankar och en del glada skratt. Efter ett pass som detta kan jag undra varför jag någonsin tyckt det är svårt med poesi. Att sedan en kollega kikar in och frågar vad vi gjorde för bra saker i slutet av passet gör ju att man växer och gärna delar med sig av vad man gjort. Hon "snor" idén av mig... Sharing is caring eller hur?

En tanke som svävat i huvudet är om det kan vara så att all den positiva energi jag upplevde att jag fått de senaste dagarna i samband med #digiskol gjort att JAG är positiv, vilket har en positiv inverkan på mig, eleverna och mina kollegor. För visst blir man glad om någon ler mot en :-)

Mitt mål inför morgondagen är att behålla den här positivismen och sprida den vidare...

/ AnnA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar