tisdag 5 november 2013

Bedömning

Tisdagar en av de dagar jag gör flest bedömningar/ dag säger jag utan att ha någon egentlig statistik över det. Sådana dagar önskar jag att vårt elevdokumentationssystem (eds) var uppgraderat, något som vi väntat och efterlängtat sedan i januari. För snart ett år sedan var jag på demonstration och testning av eds 2.0 och kände efter den dagen att det här skulle vara till hjälp för mig i  min vardag när det gäller bedömningarna. Färdiga matriser som fylls på efterhand eleverna visar sina kunskaper och färdigheter när de redovisar arbetsuppgifter. Det blir tydligare för eleverna och tydligare för mig och mina svensklärarkollegor. Som det ser ut just nu är det ibland dubbelarbete men ofta t.o.m. trippelarbete. Dokumentationen görs i elevens loggbok, skrivs in bedömningskommentar i eds 1.2(?) och samtidigt bland mina egna anteckningar för att komma ihåg själv. Jag skulle så gärna få till en lösning på detta. Jag känner rätt ofta för att ropa ut:

Hjälp!, jag drunknar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar