fredag 1 november 2013

Kursmål och uppgift

Ju mer jag hänger vid twitter och lär mig om twitter, hur det fungerar och vilken fantastisk källa till inspiration och möjlighet till kontakter desto mer inser jag vad jag saknat lite: någon att dela mina tankar kring digitala möjligheter i skolans värld. Nu får jag många i stället för någon.

Jag har fått några frön till tankar om mitt kursmål och uppgifter att ta mig an under #Digiskol som jag gärna vill bolla och få respons på. I våras hade jag möjligheten att vara på SETT tillsammans med min chef, under besöket satte vi oss ner och drog upp riktlinjerna för hur vi tänker oss vår IT-plan. Den behöver nu revideras lite eftersom vi gick över till Google Apps under sommaren. Jag vill genomföra EdCamp på skolan under en APT. Temat tänker jag mig ska kretsa kring digital användning. Är det bäst att bestämma olika frågor i förväg eller släppa fritt? Faller det väl ut kan jag mycket väl tänka mig att göra fler EdCamp, kanske inom kommunen eller inom vårt kluster.

Det andra jag vill utveckla och framför allt lära mig om är att flippa klassrummet. En stor utmaning i detta är att behöva höra mig själv för att vara synlig har jag förstått att man inte behöver vara

Kan detta vara bra MOOCs?

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Intressant med edcamp under en APT. Jag tror att det blir hur bra som helst med ett övergripande tema som "digital användning" så kan deltagarna själva ta upp de frågeställningar/ämnen som de tycker är relevanta. Man kan ju ta det säkra före det osäkra och prata med några av deltagarna innan och be dem formulera ett ämne som de är intresserade av. På så sätt vet man ju att någon eller några med all säkerhet kommer skriva upp sig på edcamp-tavlan.

    Lycka till och håll oss underrättade! :)

    SvaraRadera
  2. Vilken bra ide! Jag har också funderat på hur man får kollegor att känna att det de kan är värt att dela. Att börja i liten skala på Apt låter absolut görbart! Tack!

    SvaraRadera
  3. Hej Anna! Intressant att höra om dina tankar. Om att du vill börja flippa och utmaningen med att lyssna på sig själv, så tror jag att det kan vara en av de mest utvecklande delarna av det arbetet. Jag uppmuntrar dig att dela med dig av hur du tänker kring det, alltså vilka frågor du ställs inför och hur det blir ett stöd för reflektioner kring din egen undervisning.

    Stort lycka till med dina projekt!

    SvaraRadera