måndag 11 november 2013

Jag är så nöjd, lr?

Ni som sett Anders Lundin på Skansen kanske känner igen denna strof från Allsången:

"Jag är så nöjd, nöjd, nöjd
Mannen här är väldigt nöjd
Jag är så nöjd, nöjd, nöjd
Han är glad för han är nöjd"

Det är en sång vars budskap jag behöver jobba med. Jag behöver ta till mig den och försöka finnas kvar i en stund i känslan av att vara nöjd. Nöjd med mitt arbete: nöjd med att ha bra kontakt med mina elever, nöjd med min undervisning, nöjd med att komma med konstruktiva förslag till mina kollegor, nöjd med att kunna hjälpa till med IT-relaterat strul, nöjd med att kunna visa hur man ska göra (med IT)... Jag skulle förmodligen kunna fortsätta med listan ännu mer. Tänk vad härligt befriande det skulle vara om jag kunde byta ut mannen mot kvinnan i strofen ovanför och känna att det är mig själv jag menar. Jag tror att det skulle vara en härlig känsla i alla fall eftersom jag inte nöjer mig med att vara nöjd utan direkt ser på vad jag skulle ha kunnat gjort bättre. Jag är snabb på att se alla mina "misstag" och sådant som inte blev bra eller som jag hade tänkt mig.

Idag t.ex. hade jag ett pass i svenska med nior. Temat var högläsning. Vi började med att reflektera vad man kan ha för nytta av att träna högläsning (gemensam tankekarta) sedan högläste jag Tage Danielssons Den första kärleken för eleverna. Vi diskuterade vad den handlade om. Jag delade med mig av en personlig erfarenhet. De fick sedan i mindre grupper välja en novell att läsa högt tillsammans. När alla läst klart fick de reflektera hur det varit att läsa högt. Vi ritade upp en trappa på tavlan och alla fick tala om vilket trappsteg de befann sig på och tala om vad de kunde göra för att utveckla sin högläsning. Inte bara de utan även jag gjorde det eftersom de ville att jag också skulle delge dem hur jag tänker. När jag ser lektionen beskriven så här tycker jag att jag borde känna mig nöjd, men det gör jag inte.

Efter att eleverna slutat för dagen har vi arbetslagsmöten och APT på måndagar. Idag fick all personal varsin lapp på ryggen och sedan skulle vi skriva positiva saker om personen som hade lappen. Lapparna samlades sedan in och det kommer att bli vår personaljulkalender. Jag tror det kommer bli jobbigt att läsa vad mina kollegor skrivit om mig. Den här övningen har jag gjort med mina elever och de kommer få sina positiva ord på julavslutningen. Många får alltför sällan höra positiva saker om sig själva så detta är en bra övning att göra. Säg något snällt till de i din omgivning, sprid glädje!

/ AnnA

3 kommentarer:

  1. Sprida glädje är fantastiskt. Har gjort detta med kollegorna för några år sedan, men kan nog vara dags igen... Om behovet av att känna sig nöjd; Misstag kan man ju också vara nöjd med - det är ju ofta av dem man lär sig och det är ju faktiskt inte hela världen om saker inte blir som man tänkt sig :)

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Så spännande att läsa om din lektion. Från det du berättar tycker jag också att du borde varit nöjd. Det låter som en lektion som var både aktiv och intressant.

    Det får mig att undra - Vad var det som du inte var nöjd med? Jag tänker att om man kan sätta ord på det man inte är nöjd med så kan man se om den otillfredsställelse man känner är relevant eller inte.

    Själv har jag lärt mig att känna mig nöjd över en del av mina lektioner men de gånger jag inte är nöjd är det oftast några få elever som jag känner att jag inte kunnat nå. Jag drivs därför av att försöka hitta olika undervisningssätt som involverar och engagerar alla elever (är det ens möjligt?). Men det är svårt och vissa grupper är mycket svårare än andra.

    Jag har ibland haft privilegiet att undervisa två olika grupper i samma kurs. Jag har då haft möjlighet att köra samma planering. Det har varit spännande att se hur olika lektionerna ändå blivit. Det har också gjort mig bättre eftersom jag ser att det inte är mina planeringar som fallerar när jag misslyckas utan det är kontakten, relationen, mellan mig och eleverna. Då har jag kunnat lägga in krut på att jobba med just det.

    Det skulle vara jättespännande att höra dig berätta om vad i lektionen du inte var nöjd med.

    Sen är det intressant när du skriver om lapp- övningen. Jag har också gjort den, både själv och med elever. Det är nyttigt att prova på det själv eftersom man får förståelse för att många elever kan finna den övningen otäck. Många känner nog, som du, stor oro över vad lapparna kommer att säga. Jag tror att dina lappar kommer att ge dig kraft - våga ta till dig och känn dig nöjd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för feedback!

      Det jag inte var nöjd med var/ är egentligen småsaker som jag känner att jag inte riktigt fick till. Jag var lite otydlig med målet för lektionen. Jag är inte nöjd med hur jag använde tavlan, det hade kunnat vara mer genomtänkt. Slutet hade kunnat vara tydligare. Helst så hade jag ju haft högtalare för ljudets skull.

      Jag är lite av en perfektionist av mig och känner mig allt som oftast missnöjd om jag inte "sätter" lektionen samtidigt som jag gillar när det är så eftersom jag lär mig av det.

      Jag tampas också med det du skriver om att involvera och engagera alla elever. En svår och utmanande uppgift, men viktig.

      Radera