torsdag 28 november 2013

Stolt och lite mer rakryggad

Idag har jag känt mig stolt och gått lite mer rakryggad. Jag har många saker att vara stolt över, om jag ska börja berätta om något som ligger mig nära är det mina elevers utveckling. 

Att se hur otroligt mycket de utvecklats sedan jag fick äran att ta hand om dem. Att få se hur de växer av sin egen planering av sin kunskapsutveckling, att se dem uppnå sina mål. Ja, t.o.m. överträffa sina mål. Jag får följa deras tankar och reflektioner kring om hur de lär sig, vad de lär sig och hur de löser problem som uppstår längs med vägen. Jag är så nöjd med att jag har de bästa eleverna man kan ha.

Jag blir också stolt när jag kan hjälpa elever. Du kanske tycker att det låter konstigt, det är väl mitt jobb att göra just det och visst är det så men det kan vara så många olika sätt jag hjälper elever på. Att lyckas hjälpa en elev över en "tröskel" som hen upplever är lika hög som ett berg gör att stolthetsmätaren stiger eller när jag lyckas förklara matte för en elev (jag är ju trots allt språklärare, sv/ty, och språklärare kan väl inte matte?). 

Det som fick mig att gå lite mer rakryggad och utstråla stolthet idag hänger ihop med att jag igår genom att delta i en hangout som också gick att följa live utmanade mig själv och överlevde... Det låter kanske inte utmanande men jag tycker att det är jobbigt att se och höra mig själv, jag är hellre bakom kameran än framför. Att också andra ser och hör vad jag har att säga är ju jobbigt det också. Så jag är stolt över att jag tackade ja till att delta i mitt livs första hangout. När jag fick frågan från Sara Mörtsell var min första tanke att den kommit fel. Vad kan jag ha att tillföra? Jag kan ju inget. Nu efteråt kan jag lite svagt känna att jag hade något att tillföra i vårt samtal. Hela upplevelsen från att jag fick förfrågan till att idag på skolan få nyfikna frågor om hur det gått från kollegor som visste vad jag skulle göra är helt fantastisk. Från livrädd, nervös, mycket tveksam till nöjd (känsla jag sällan upplever), glad och stolt. Jag vill bara säga tack till digitala skollyftet och det utvidgade kollegiet. Det är en ära att få vara en del av detta.

Tack! 

/AnnA

PS. Nu ska jag bege mig ut på jakt efter någon några som vill skolutveckling tillsammans med mig. Jag kommer lägga ut fråga på Twitter och i Facebookgruppen Flippa klassrummet...

2 kommentarer:

  1. Ja, du hade verkligen något att tillföra samtalet och jag är jätteglad att du tackade ja. :)

    SvaraRadera
  2. Tack för att du delar med dig av dina tankar och ditt professionella lärande! Genom att du växer, växer vi alla, dina elever och dina kollegor, i och utanför skolan.

    Det är vi som tackar.
    /Pelle

    SvaraRadera