fredag 15 november 2013

Tillbaka i sadeln

Så var jag tillbaka på jobbet idag igen efter att ha varit hemma med huvudvärk av migränkaraktär. Borde kanske varit hemma idag också eftersom värken inte försvunnit helt. Det var väl inte det bästa beslut jag fattat men det gick och jag är glad att jag jobbade idag.

Tanken i morse var att det blir en lugn dag, vilket det också blev. Provvakt på förmiddagen med välbehövlig tid att rätta ikapp lite. Lunch och sedan elevredovisningar. En grupp i nian som skulle redovisa sina noveller. När vi slagit oss ner berättade jag att jag förväntar mig att de sköter samtalet själva och att inte bry sig om mig (jag är en fluga på väggen som lyssnar och iakttar). De började berätta om vad deras noveller handlar om, hur de tänkt när de gjorde sina dispositioner och  motiverar sina val de gjort när det handlar om komposition, tema och karaktärer t.ex. När en berättat klart ställer de andra nyfikna frågor och diskussioner uppstår. Jag satt bara och njöt av ta del av deras samtal. De väckte lust att läsa varandras noveller. Någon t.o.m. kanske vågar skicka in till lokaltidningens novelltävling.

Dagens andra höjdpunkt var när en av "mina" elever berättar hur nöjd hen är med sin dag. Hen har vågat delta i kommunikationspass, gjort det aktiva valet att sitta i engelskzonen för att jobba och kunna fråga om hjälp. Hen lyckades både jobba och fråga om hjälp. Tänk att det ska behöva ta nästan ett år av peppning och så plötsligt händer det. Så härligt när de lyckas i sina egna utmaningar! Hen var så nöjd att hen planerar att göra så varje fredag.

Planen för helgen är att göra ett första försök på att flippa lite grammatik och att titta på inspiratörerna från vecka 2 och 3.

/AnnA

2 kommentarer:

  1. Din idé om novellsamtal verkar spännande! Mina nior är precis i uppstarten av sitt novellskrivande så jag kommer att testa en variant av ditt samtal.

    Vi har tidigare jobbat med triangelsamtal. Tre elever sitter i grupp. En elev presenterar och berättar, en elev är den intresserade lyssnaren som ställer frågor och den tredje lyssnar aktivt och ska sedan reflektera över samtalet. Det borde fungera fint att samtala på detta sätt om novellerna?

    Att eleverna blir intresserade av varandras texter är ju en absolut bonus. Tänker att författaren får en rejäl boost av detta, eller?

    Har du någon instruktion/matris eller liknande som jag kan få ta del av?

    /Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Novellsamtalen är för det mesta spännande när eleverna förberett sig väl. Har de inte gjort det får jag gå in och hjälpa samtalet lite.

      Jag har aldrig testat triangelsamtal med elever men vi har gjort det i lärargruppen för att samtala om svåra situationer. Det var riktigt nyttigt.

      Tyvärr har jag varken instruktion eller matris, men jag kan se om jag inte kan skriva ihop något.

      /AnnA

      Radera