söndag 10 november 2013

Man kan inte göra allt

Jag tycker att det är en stor energiboost att delta i #digiskol och har svårt att förstå varför inte alla lärare deltar. Bara genom att läsa andra deltagares presentationer och kursmål får jag energi och inspiration. Det är helt fantastiskt. Jag får lov att ibland hejda mig själv här hemma, begränsa min tid framför datorn med bloggar, twitter och annan läsning. Jag måste också umgås med familjen och ta del av deras liv, vad som hänt i mina barns skolliv.

Ju mer jag läser om olika ämnen desto mer vill jag själv göra just det och det och det där... Jag inser ju att det inte går. Jag kan inte göra allt. Jag måste välja och kanske välja smart. En kombination av vad jag vill och lite utifrån hur tankarna på skolan går. Det här innebär att jag behöver formulera om mitt kursmål. På skolan försöker vi ge eleverna en formativ bedömning både skriftligt och muntligt vid varje redovisningstillfälle, något som inte alltid hinns med. Jag ger alltid en muntlig bedömning men hinner inte skriva ner bedömningen varje gång. Något som hänger ihop med detta är "the big 5", förmågorna i läroplanen. Det är något som min chef pratat lite om och något jag själv funderat över lite och är nyfiken på. För att kunna dokumentera i skrift snabbare skulle jag vilja ha en färdig matris att snabbt kunna markera i vid redovisningstillfället och kunna lägga hela fokuset på att prata och diskutera med eleven om vad den visat. Vi har hört i snart ett års tid nu att vårt dokumentationssystem ska uppgraderas och bli på det viset, men det verkar dröja minst till nästa höst. Det verkar kunna gå att lösa med hjälp av script i GoogleDocs om jag förstått saker och ting på rätt sätt.

Jag har som jag skrivit om tidigare tyckt att flippa lektioner är något intressant som jag velat testa men inte riktigt vågat. Jag är inte bekväm i att varken se eller höra mig själv. Det är en tröskel jag måste klara av att ta mig över. Men det kanske går över om jag övar. Övning ger ju färdighet. ;-)

Mitt kursmål för #digiskol blir att utveckla min formativa bedömning så att det blir ännu mer en bedömning för lärande, att börja flippa lektioner och sedan genomföra EdCamp i format under en apt där innehållet kommer att kretsa kring detta och skolans IT-plan.

/AnnA

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Känner igen det där med att man vill vara med lite överallt och testa det mesta. Men, som du skriver, det går ju inte.

    Roligt att du ska testa edcamp på en APT, det ser jag fram emot att få läsa mer om sedan. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Det är verkligen intressant att ta del av hur du tänker kring det som sker i Digitala Skollyftet och att det också får dig att revidera delar av dina egna inriktningar för kursen.
    Jag tänkte också på en sak när jag läste ditt inlägg här, har du tänkt på möjligheten att flippa själva bedömningen? Det skulle kanske vara ett sätt att börja vänja sig vid att lyssna på sig själv och samtidigt utnyttja möjligheten till att ge återkoppling. För muntlig bedömning finns ju annoteringsfunktionen i you tube och för att ge återkoppling på skriven text finns fler olika sätt att göra screencasts på. Så här blev en av mina första försök till att flippa bedömningen https://www.youtube.com/watch?v=qws1evNPpHs

    Det blir intressant att följa hur det går för dig, speciellt ditt EdCamp!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jättekul att läsa om dina tankar kring bedömning för lärande. Jag använder matriser i min undervisning så gott som hela tiden. Det gör att elevernas kunskapsutveckling blir tydlig och de är bra att samtala utifrån. Mina matriser finns för tillfället i pappersform, jag har ännu inte kommit på hur jag kan använda dem i vår lärplattform (edWise).

    SvaraRadera