tisdag 11 mars 2014

#9

En helt vanlig tisdag.

En vanlig tisdag innebär svenska, lite svenska och lite mer svenska för att avslutas med ännu lite mer svenska. Ja, dagen börjar och slutar som vanligt med samling med min basgrupp. Det är för övrigt den bästa basgruppen man kan ha. De är fantastiska, de är hjälpsamma, de är positiva, de är glada, de är roliga, de är snälla... Jag kan fortsätta länge till i att beskriva hur bra de är, det är dessutom så skönt att få höra kollegor reflektera över detta också att de är sådana. Fick höra det senast idag, det värmer så gott att få höra det. Jag inbillar mig att jag har en del i det beteendet fast jag kan ju också ha haft tur och fått alla de positiva, glada, hjälpsamma ... eleverna placerade i min basgrupp men jag tror inte det.

Min insats i svenska under tisdagar innebär att jag har uppstartsstöd för två elever, idag började vi olika berättartekniker och gick över till att börja diskutera inför att göra en disposition till en berättelse med tema ungdomsliv. Efter uppstarten finns jag i workshop för skolans alla elever fram till lunch. 

Under lunchen hanns ett besök på Apoteket och en mjukglass med. Gott i vårsolen.

Eftermiddag innehöll även den workshop, med en del redovisningar. Några som då visade att de lyssnar på och tar till sig respons när de bearbetar sina uppgifter och visar utveckling. Fick även möjlighet att vara behjälplig i matte igen, det är så kul att testa mina kunskaper och se att jag kan.

Det som inte varit en del av en helt vanlig tisdag är att vi haft föräldramöte. Ett bra föräldramöte med lite information om vad vi gör just nu och lite om vad som händer framöver. Större delen av mötet fick föräldrarna sitta i grupper och diskutera sociala medier och alkohol/tobak. Det känns som om det var nyttigt och att det blev bra diskussioner runt borden.

Så idag är jag ganska nöjd trots att det varit en lång dag.

/AnnA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar