måndag 3 mars 2014

#1

Så efter en del peppande tweets på twitter har jag bestämt mig. Jag gör ett försök! Ett försök att haka på #blogg100. Jag hoppas att någon kan tycka det är intressant att läsa om min vardag, d.v.s. min lärarvardag eftersom denna blogg är min lärarblogg. Min son tycker ju att jag borde skaffa en mammablogg och skriva om "mammasaker". Han såg det i ett barnprogram och tyckte att jag borde starta en också eftersom han tycker att jag skriver ju så mycket...

Jag tycker att måndagar är en av veckans bästa dagar! Mina måndagar består av att hjälpa eleverna att sätta upp mål för veckan, ha personlig handledning med en tredjedel av mina elever, leda ett kommunikationspass i svenska och sedan avslutas dagen med arbetslagsmöte.
     Just den här måndagen var nog kanon på flera sätt:

  • Alla elever kom ihåg sin handledning och jag känner att de tyckte det var givande allihop.
  • Kommunikationspasset handlade om research, dispositioner och inledningar. För att att utveckla och förbättra skrivandet. Det var ett bra pass för de som var där, tyvärr var det inte så många :(
  • Halva arbetslagsmötet handlade om att ha reflekterande samtal kring vad uppdraget som personlig handledare går ut på. Det nyttigaste var nog metoden reflekterande samtal. Nyttig för mig som gärna griper in i samtal, avbryter ibland och ofta bara kör på och kanske inte alltid väntar in...
Jag hade också en elev som hämtade kaffe åt mig för att jag skulle "hinna" läsa hens argumenterande text och ge respons på den. Hen kom tillbaka med detta:



Jag tror nog att vi kan utveckla reflekterande samtal och bli bättre på metoden eftersom det var första gången vi körde den. Vi började med att vi gick laget runt och berättade våra tankar i frågan, ingen fick avbryta eller kommentera endast ställa förtydligande frågor om det behövdes. Sedan tog vi ett varv till då man kan komplettera med mer tankar som väckts eller kommentera och reflektera vidare på vad någon annan sagt. Vi gjorde även ett tredje och ett fjärde varv men varv fyra handlade om vad vi tyckte om metoden. Metoden tvingar ju alla deltagare att prata och alla att lyssna = Bra!

/AnnA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar