söndag 9 mars 2014

#7

Även denna dag har varit underbar med vår i luften.

Dagen började med en sovmorgon, vilket är något jag inte är bortskämd med längre. Ända till halv tio fick jag dra mig. Det innebar att jag kunde börja dagen med läsning i lugn och ro. Efter frukosten började tankarna smyga sig på, tankarna på morgondagen och vad den innehåller. Jag vet ju att jag alltid har PH-samtal med 1/3 av mina elever på måndagar och även ett KP. Vi ska också ha ett pass med alla nior som handlar om bedömning i svenska. Vi ska titta på elevexempel och diskutera bedömning utifrån dessa.

Mitt KP har i morgon tema poesi. Poesi är en del inom svenskämnet jag tyckt varit svår att undervisa om, men det blir lite lättare med tiden, nu känner jag mig inte obekväm längre. När jag började tänka kom jag på att jag läste på Twitter om hur Malin Karlsson (@visesiskolan) och började med att leta upp hennes tweet för att få inspiration. 

På eftermiddagen tog jag en löprunda och lät tankarna flyga fritt. Det är så härligt att ut och springa med tankarna som efter en stund flyger runt och processar, många idéer har lyft under löprundor. Träningen blir kanske inte optimerad vid sådana tillfällen men det kanske inte gör så mycket. Resten av eftermiddagen har jag gjort planering och har nu det sista kvar att göra på min instruktion till passet. Testar att göra den i Comic Life. Lite av innehållet: textjämförelse, koppling till bild, vilka känslor förmedlas, vilken effekt har musiken och alltihop hela tiden kopplat till livet självt. Petters Över nu och Kens Själen av en vän är vad jag bjuder på.

I morgon startar även genomförandet av den årliga enkäten. Hur ska jag göra för att genomföra den då? Jag ska ju finnas tillgänglig för frågor om enkätfrågorna men inte se vad de svarar. Jag ska också ha kontroll på att alla verkligen svarar. Min tanke är nog att göra det under morgonsamlingen, hälften av eleverna besvarar enkäten och andra halvan planerar sin vecka och sedan byte.

/AnnA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar