söndag 1 december 2013

Utveckling pågår?

I fredags hade den lokala IT-avdelningen (d.v.s. jag och chefen) möte. Vi skulle gå igenom IT-planen och se vad som var genomfört och vad som är kvar och kanske lägga till lite nya uppgifter. Flera saker var gjorda och andra pågående, vilket kändes bra. Nu några dagar efter mötet är ytterligare något gjort och även några av de nya uppgifterna i IT-planen är gjorda.

Under mötet fick jag frågan om vad det digitala skollyftet är för något och vad det är jag gör inom det och vad jag får ut av det. Jag känner att digitala skollyftet är något som stärker mig som lärare främst men även lite i min roll som IT-ansvarig. Jag berättade om vad jag gjort, att jag visat och delat med mig till kollegor på skolan som visat intresse. Den input och de tankar jag får ger ringar på vattnet, jag sprider det vidare. När jag började prata om att jag skulle vilja en APT för att göra en av mina uppgifter var det helt ok. Jag berättade om min tanke att flippa APT och att det sedan blir någon form av ws säger han men jag tänker knytkonferens. Jag vill testa att flippa en APT av flera anledningar, dels för att jag tänker mig att jag kan få konstruktiv kritik av kollegor på ett annat sätt än från elever och dels för att jag vill att de ska få testa på ett verktyg utifrån elevperspektivet. Jag har några kollegor som är nyfikna på att flippa och som vill testa själva så då kan det vara ett sätt att starta dem. Vi pratade om vad det skulle kunna innehålla och kom fram till att göra en kombination på något sätt. En kombination av:

  • Hur använder vi och utnyttjar vi våra verktyg som har?, GAFE t.ex. 
  • Koppla ihop med undervisningens innehåll/ didaktik
  • Auskultationer
  • Formativ bedömning, Dylan Wiliams

Min uppgift att försöka baka ihop detta till något genomförbart. Tips och råd mottages tacksamt!

Jag fick också i uppdrag att skapa en Facebooksida för skolan, vilket jag gjort: www.facebook.com/kunskapsskolanenkoping Titta gärna in och besök oss, det finns nu i skrivande stund inga inlägg men det kommer inom kort. När jag sedan skulle lägga dit chefen som administratör kan jag inte göra det utan att vara vän med honom även fast det står att man ska kunna lägga till någon som gillat sidan som administratör går inte det. Så nu har jag skickat en vänförfrågan till min chef på gott och ont. Inte för att jag tror att det är någon fara i det, är ju vän med min f.d. chef.

När vi diskuterade det här med att jag skulle leda en APT och att vi ska auskultera hos varandra märkte chefen att mitt sätt ändrades (jag kan tänka mig att jag blev tystare och mer fåordig) vilket ledde oss in på att jag tycker det är toppen och mycket lärorikt med auskultationer men att det är superjobbigt att någon är med mig, ser mig, bedömer mig och att det är lika jobbigt att prata inför folk... det blir liksom samma sak där fast flera på samma gång. Det ironiska i detta är ju att det här är en del i min undervisning, jag tränar och hjälper mina elever att klara av detta som jag själv tycker är så svårt och jobbigt. Som chefen sa "vad är det värsta som kan hända?"

Jag tror att jag gillar att utmana mig själv eftersom jag gör det nästan konstant. Jag vill hitta nya former och vägar i min undervisning. Det är som en rörelse för mig, jag står aldrig still och gör samma sak om och om igen. Jag gillar att prova nya saker, nya grepp när jag undervisar. Jag tycker det är intressant att lära mig nya saker och hoppa på projekt för att göra det. Jag känner att det är utvecklande oavsett om det är en bra eller dålig idé jag får för mig att testa. Det senaste jag hoppat på, Digiskol är helt klart en av de bästa idéerna jag haft. Genom Digiskol utvecklas jag både digitalt och personligt. Mycket tack vare den otroliga respons jag upplever att jag får. Vilken genomslagskraft! Det är fantastiskt men också lite skrämmande.


1 kommentar:

  1. Åh vad spännande :) så roligt att se att det händer något positivit.
    Har kommit igång lite själv nu och hoppas att det sker något här också.
    Kikar in på din fb-sida...
    Hälsningar Annelie

    SvaraRadera