måndag 9 december 2013

Reflektioner mitt i stressen

Tar mig tid att skriva ner några reflektioner så här mitt under terminens skälvande sista dagar, timmar. Det är mycket som ska falla på plats nu och allt går inte alltid som man vill. Idag t.ex. skulle jag skriva in bedömningar på elevers arbeten i vårt dokumentationssystem när systemet hängde sig ett flertal gånger vilket ledde till att jag blev förbannad och åkte hem. Väl här hemma har jag inte haft ork att öppna upp väskan och sätta mig utan har i stället planerat inför vår temadag vi ska ha om en vecka. Jag har gjort schema för hela skolan, jag har letat efter filmklipp från nobelpristagares verk och letat efter någon bra app till android för att göra podcast utan att hitta någon. Nu står väskan ute i hallen och blänger på mig och ger mig dåligt samvete.

Som om det inte är nog med planering av temadag, sista bedömningarna, dokumentation och betygsättning så har jag även sökt tjänst som förstelärare igen. Jag tror att jag skulle passa bra som förstelärare på många sätt men också inte. Det positiva i detta är ju att jag gått vidare i första delen av urvalsprocessen, d.v.s. jag har en chef som sagt ja och rekommenderar mig vidare i den enkät han har fått svara på om mig. Idag genomförde jag en elevenkät med en av mina undervisningsgrupper och fick direkt resultaten av den, 93% hade svarat positivt på frågorna. Jag jobbar nu på att faktiskt känna mig nöjd över detta, något jag har lite svårt med. Chefen frågade vad jag skulle känna mig nöjd över... Svaret blir nog 100%, kanske att 95-96% skulle vara ok. Det som händer härefter är att jag får vänta på besked om jag efter denna enkät går vidare i urvalsprocessen eller inte. Jobbigt att gå och vänta. Under vissa stunder känner jag att det vore skönt om jag inte gick vidare eftersom jag då slipper nästa fas som innehåller sådant jag tycker är jobbigt, besök under mina pass och titta på hur jag gör när jag undervisar.

/ AnnA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar