fredag 6 december 2013

Bevis och bekräftelse

Nu mot slutet på terminen märker man stressen och hetsen hos många elever, hur ska jag hinna?, vad händer om jag inte hinner? hjälp jag kommer inte nå mina mål! Betygen är ett sorts bevis på att de lyckats, att de nått sina mål. En del kommer att överträffa sina mål och andra kommer inte nå sina mål. Jag befinner mig mitt i detta, känslan är att alla sliter och drar i mig från alla möjliga håll.
- Anna, kan jag få visa?
- Anna, kan du läsa och ge respons?
- Anna, kan du bedöma min text?
- Anna, kan du hjälpa mig med SO:n?
- Anna,...
Och detta är bara elevröster till dessa röster kommer nästan lika många lärarröster.

Det här gör att jag känner mig stressad, så mycket att det blir svårare och svårare att få ro att faktiskt läsa alla texter som ska bedömas, att ge respons. Det blir svårt att komma ner i varv för tankarna om eleverna snurrar runt runt och jag kan komma på när jag lagt att det är någon jag inte får glömma bort i morgon, någon jag måste hjälpa så att hen kan få lyckas.

Jag är ju tyvärr likadan som mina elever. Jag vill också ha bekräftelse på att det jag gör är bra men för mig är det svårt att ta in och tro på när någon säger att det jag gör är bra eftersom jag har höga krav på mig själv och alltid anser att jag hade kunnat lyckats bättre. Det är väldigt sällan jag stannar i känslan av att vara nöjd. Därför är Digitala skollyftet så fantastiskt för mig. Jag blir löjligt lycklig över en kommentar, ofta även förvånad. Kan någon annan som inte känner mig faktiskt tycka att det jag skriver om låter ens vettigt? Jag fick frågan från chefen om det var viktigt för mig att "badgen" och jag svarade att det inte var därför jag deltog i Digitala skollyftet. Självklart är badgen viktig för mig som är en "bekräftelseaddict", den blir ju ett synligt bevis på att jag lyckats, att jag lärt mig något. För det är väl så att om jag inte har ett bevis på att jag lärt mig något så besitter jag inte kunskaperna? Det är ju läskigt att mina kollegor och min chef tycker att jag har tillräckliga kunskaper för att vara IT-ansvarig på skolan. Jag har ju inga bevis på dessa kunskaper... förstår de inte det.

Du som nu funderar över vilken badge jag pratar om kan gå in här och läsa mer om Digitala skollyftets badge och kanske också bli nyfiken att själv haka på.

Mitt i all denna stress som uppstår vid terminens slut och betygsättning upplever jag också stress över att jag inte riktigt hittat någon/ några att samarbeta med inom det utvidgade kollegiet så att jag kan ansöka om badgen. Jag har ju lyckats få kollegor på skolan som vill samarbeta utifrån mina mål med Digitala skollyftet vilket innebär skolutveckling för oss här på skolan och det är ju toppen, men det är ju det där med BEVIS och BEKRÄFTELSE...

/AnnA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar