söndag 6 april 2014

Min #Digiskol-resa

Min resa med #Digiskol började på Skolforum. Jag hade fått beviljat att vara där en dag och den dagen skulle jag utnyttja hade jag tänkt: jag skulle hinna botanisera bland utställare, lyssna på några väl utvalda talare. Det blir dock inte alltid som man tänkt sig och den dagen var en sådan dag jag fastnade hos det digitala skollyftet, jag skulle ju bara vara där en stund var tanken. Jag höll t.o.m. på att glömma bort lunchen så fångad blev jag både av vad som sades och av mina egna tankar och funderingar som satte igång.

Hemma på skolan igen blev jag utfrågad/ förhörd av chefen om mina upplevelser och jag började bolla en av mina idéer med honom, att genomföra ett EdCamp i miniformat under en APT. EdCamp låter som en bra form för att samtala med och lära av varandra. Det verkar som om idén håller på att bli verklighet nu, fick under senaste veckan frågan om vad jag tänker att den konkret ska handla om. Så vem vet?, snart kanske jag arrangerar en EdCamp utan att själv ha deltagit i någon. Det är väl lite så jag fungerar, jag blir intresserade av något och då kastar jag mig ut för att testa. För det mesta brukar det bli bra till slut.

I starten av #Digiskol var jag aktiv på Twitter, i grupper på Facebook och via blogghubben hittade jag andra #Digiskolare. Jag blev inspirerad och ville testa allt och göra allt, men insåg att det inte går utan jag får lov att ta lite i taget. Under den här första delen av #Digiskol testade jag ganska många olika verktyg för att lära mig och för att kunna inspirera andra och sprida mina kunskaper. Ett exempel är Videoscribe:
Mitt allra första försök som inte blev klart, det gjorde jag ju för att lära mig och för att testa hur det funkade. Lite kul är det i alla fall att min kollega på skolan blev eld och lågor och jag fick genast ha kurs med henne.

Ytterligare exempel på vad jag gjort som haft sitt ursprung och inspiration från faktiskt den första dagen på Skolforum är när vi under skolans litteraturdag i december kastade oss ut och lät eleverna göra sina första försök till podradio med hjälp av mobilerna. Uppgiften var att eleverna skulle intervjua en nobelpristagare: Intervju med Selma Lagerlöf. Tack vare att eleverna fått göra detta kunde de göra en pod av sina tal de skulle hålla för någon vecka sedan och deras lärare var sjuk.

Det är så här mitt deltagande i #Digiskol har fungerat, jag hittar inspiration och får lite stöd på vägen via främst Twitter och sedan testar jag med mina elever och visar de kollegor som är intresserade. Självklart stöttar jag, bollar idéer och kommenterar vad andra gör i det utvidgade kollegiet men främst blir det med mina kollegor på skolan. Jag har genom mitt engagemang lyckats öppna dörrarna till det utvidgade kollegiet för några av dem på skolan också. @kasoder81, @bibbiu och @CarolaHagdahl är tre som börjat twittra lite smått. Jag har lite twitterskola från och till med dem. Carola har också startat en blogg Svenska med KSEnköping, för vår svenskundervisning med mig som stöd och medskribent.

Jag ville ju också utveckla hur jag använder mig av olika digitala lösningar i vardagen för att göra den lite lättare. Jag var inne på att sätta mig in i hur script fungerar i GAFE men fick höra att man arbetar med det centralt och därför har script fått ligga lite på is, men händer det snart inget är det nästa steg för mig i min resa. Jag har också velat få till respons och utvärderingar smidigare i arbetet med eleverna vilket jag lyckats med till viss del, det är svårt att vänja om eleverna med ett nytt sätt. Jag har i alla fall lyckats få några av eleverna att dela dokument med mig så att jag kan läsa och ge respons under tiden de arbetar med sina texter i stället för att bara få slutprodukten. Jag har också börjat utvärdera det jag gör mer frekvent med hjälp av Socrative som jag fastnat för.

Jag har under #Digiskol utmanat mig själv, jag har gjort saker jag aldrig trodde jag skulle göra innan jag bestämde mig för att vara med. Trodde ju aldrig att jag skulle delta i en hangout som livesändes på Youtube t.ex. men jag gjorde det. Ett hangoutsamtal som Sara Mörtsell initierade. En erfarenhet rikare, jag som inte gillar att varken se eller höra mig själv.

Avslutningsvis kan jag säga att jag inte ångrar en sekund att jag hoppade på det digitala skollyftet eftersom jag lärt mig mycket, jag har utvecklats och jag har knutit många kontakter och trots att det blåser kring skolan och lärarna blivit peppad och mött en stor positiv kraft. Tack!

/AnnA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar